Nasza KAWALERKA posiada dwie lampy "sufitowe" zamontowane pod półkami, po jednej na przodzie i tyłu przyczepy. Pierwotnie zasilane były z instalacji 12V. Po podłączeniu przyczepy do samochodu otrzymujemy możliwość włączenia tych lampek, zasilanych z akumulatora samochodu.
Rzecz w tym, że kto z nas śpi w przyczepie podpiętej do samochodu? Logiczne jest to, że przyczepa stoi osobno a samochód osobno. Trzeba byłoby się bawić w jakieś przedłużacze na złacze 13PIN.
No i nadal wykorzystujemy prąd zmagazynowany w akumulatorze holownika.
Nasza KAWALERKA posiada również instalację 230V. Podłącza się ją za pomocą przedłużacza ogrodowego do gniazda znajdującego się na ścianie przedniej. Sęk w tym, że do tej instalacji podłączona jest zaledwie lodówka znajdująca się pod kuchenką oraz przewidziane jest jedno gniazdko 230V.
Co prawda, producent umożliwia wpięcie opcjonalnego transformatora pomiędzy obiema instalacjami tak aby zredukować napięcie do 12V i zasilać wewnętrzne lampki, ale wtedy zmuszeni bylibyśmy zrezygnować z całej instalacji 230V.
Wpadłem więc na pomysł aby nieco zmodyfikować elektrykę.
W obwód jednej z lamp wewnętrznych wpiąłem mały zasilacz, tak aby po uruchomieniu instalacji 230V na lampie pojawiło się napięcie 12V. Co prawda w momencie korzystania z akumulatora samochodu (czego ani razu nie zrobiłem) całkowicie straciłem możliwość wykorzystywania jednej z lampek, ale dzieki temu mam oświetlenie podczas gdy podłączone jest 230V.
Jedną z lamp zostawiłem po staremu, druga natomiast świeci przy zasilaniu zewnętrznym 230V. Prosta sprawa a cieszy.
Tak wygląda "wiązka" :)
No i świeci!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz